آخرین مطالب
پربازدیدترین مطالب

۱۲ بهمن ۱۳۹۶

مجله تابلو

بدون دسته بندی


دانلود مجله‌ تابلو | شماره‌ی ۳۳ | آقازاده‌ها در جمهوری هزار فامیل


دانلود مجله‌ی تابلو | کیفیت بالا | ۲۶ مگابایت

دانلود مجله‌ی تابلو | کیفیت متوسط | ۱۶ مگابایت

دانلود مجله‌ی تابلو | کیفیت پایین | ۷ مگابایت

 

 

سخن سردبیر

حسن سربخشیان

یادم هست هم‌زمان با سال‌های انقلاب در ایران با شنیدن کلمه‌ی «آقازاده» احساس خوبی به من دست می‌داد. ماجرا این بود که وقتی همراه پدرم به جایی می‌رفتم و کسی که من او را نمی‌شناختم اما با پدرم آشنا بود از پدرم می‌پرسید: آقازاده هستند؟ و پدرم سرش را به نشانه‌ی مثبت تکان می‌داد، من کلی کیف می‌کردم. تا این‌که کمی بزرگ‌تر شدم و اسم میرزا نجف آقازاده را شنیدم. آن روزها یعنی دهه‌ی شصت شمسی او حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب در استان آذربایجان شرقی بود و برای خودش برو و بیایی داشت و کلا اسم «نجف آقازاده» برای خیلی‌ها مترادف بود با یک فرد بی‌رحم و خشن که لرزه بر اندام شنونده می‌انداخت. پس دیگر دوست نداشتم کسی مرا با اشاره هم که شده «آقازاده» خطاب قرار دهد!
با اتمام جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق و آغاز دهه‌ی دوم انقلاب بود که اصولا واژه‌ی آقازاده معنای پیچیده‌تری به خود گرفت و افرادی که در دایره‌ی این نام قرار می‌گرفتند روز‌به‌روز بر تعدادشان افزوده شد تا معنای امروزی آن در اذهان عمومی جا بیافتد.
جماعتی از آقازاده‌ها در جمهوری اسلامی، با بهره‌گیری از ارتباطات گسترده‌ی خود و دسترسی به منابع مالی در همه‌ی امور جامعه چنگ انداخته بودند و این رفتار همچنان تا امروز ادامه دارد. منتفع‌شدن آقازاده‌ها تنها به حوزه‌ی اقتصادی مربوط نمی‌شد و در ابعاد فرهنگی و گاه سیاسی هم از دایره‌ی روال عادی خارج بود. در واقع بعد از انقلاب سال ۵۷ قدرت بدون نظارت همراه ثروت بادآورده پدران که در اختیار فرزندان سران حکومتی ایران قرار گرفته بود باعث پرورش قشری در جامعه شده بود که از خود هیچ نداشتند و تنها به اعتبار پدر در امورات مختلف دخالت ‌می‌کردند و ذینفع نیز می‌شدند. امروزه این افراد در ساختار رسمی حاکمیت بعضا مستقل از پدران خود حضور خود را تثبیت کرده و در دایره‌ی بسته‌ی سیاسی در کشور ارتباطات خود را روزبه‌روز گسترش می‌دهند و یکی از دلایل به‌وجود آمدن فساد در قدرت سیاسی و اقتصادی کشور به شمار می‌روند. این مساله آن چنان آشکار است که مهدی کروبی در آخرین نامه خود به تاریخ ۹ بهمن ۶۹ خطاب به آیت الله خامنه ای چنین می نویسد: «در نامه مورخ ۹۲ خرداد ۱۳۸۴ به شما یادآور شدم که یکی از بزرگان به جنابعالی گفته‌اند که “آقازاده حضرتعالی از فلان شخص حمایت می‌کند” و شما فرموده‌اید‌ “ایشان آقاست نه آقازاده”. اینجانب از سر اخلاص، احترام و دلسوزی از جنابعالی خواستم جلوی دخالت این آقازاده را بگیرید که نگرفتید و ۸۸ دیدید جریان کودتای انتخاباتی چه بلایی بر سر نظام و انقلاب آورد.»
اگر تبعیض و فساد در حکومت نیم قرنی پهلوی‌ها باعث طغیان طبقه‌ی متوسط در سال ۵۷ شد، اکنون بعد از نزدیک به چهار دهه در حکومت جمهوری اسلامی ایران نه تنها فساد از بین نرفته بلکه شکل عوض کرده و این بار جای سلطنت را روحانیت گرفته است. بعد از اعتراضات اخیر در ده‌ها شهر ایران، وزیر کشور وجود فقر در کشور را به «دلایل تاریخی» نسبت داد. اما سوال این‌ست که در چهار دهه‌ی گذشته چرا هر روز بر تعداد فقرا در جامعه افزوده شده است.
چرا عده‌ای همچنان درآمدهای نجومی خود را حفظ کرده و در برابر قانون نیز از مصونیت‌های آهنین برخوردارند؟
رد پای آقازاده‌ها در همه جا دیده می‌شود تا جایی که در اتفاق ناگوار تصادف و آتش‌سوزی کشتی سانچی که موجب کشته شدن تمامی خدمه‌ی آن و غرق شدن کشتی نفتکش شد، حجت الاسلام زائری در حساب اینستاگرام خود از آقازاده‌ها انتقاد کرده و می‌نویسد: این‌ها (خدمه‌ی کشتی سانچی) پودر شدند تا برخی آقازاده‌ها به پول برسند!
شاید اشاره‌ی آقای زائری به سید محمد محسن مهاجرانی پسر عطالله مهاجرانی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که نامش توسط ویکی لیکس افشا شده و در گم‌شدن دکل نفتی و رانت‌خواری نفتی دست داشت.
او که بنابر اسناد منتشر شده‌، بورسیه‌ی تحصیلی خود را از دولت عربستان سعودی دریافت کرده بود، در پی پیامی به نادر فتوره‌چی چنان از انتقاد وی مبنی بر خطاب قرار دادن پدرش آشفته شده که با ادبیاتی سخیف درصدد تحقیر مخاطب خود بر می‌آید. هر چند فتوره‌چی پیام‌های منتشر شده را در حساب توییتر خود پاک کرد اما با یک جستجوی ساده می‌توان به تصویر آن در اینترنت دست یافت. اما توییت اصلی که دلیل این ماجرا بود قابل مشاهده است:
این‌که وزیر سابق حق طبیعی اعتراض مردم به حکومت را به وابستگان دولت عربستان مرتبط دانسته است در حالی که فرزند خود از بابت ارتباط با همان دولت ذینفع بوده نه تنها قابل قبول نیست بلکه پاسخ فرزند وی که به دلیل فعالیت‌های غیرشفافش مورد سوال واقع شده است نشان از خودبینی و برترانگاری خویش نسبت به سوال‌کننده دارد. و البته این تنها یک مورد است از صدها نمونه‌ی دیگر.
بررسی علل پیدایش آقازاده‌ها در جامعه‌ی ایران و نقش‌شان در تولید فساد، ریشه‌های تاریخی موجود در این حوزه و شیوه‌ی زندگی آقازاده‌ها، راه‌های رسیدن‌شان به قدرت سیاسی و انحصاری بودن فعالیت‌شان در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعات شماره‌ی ۳۳ مجله‌ی تابلو است. در این شماره همچنین در آستانه سالگرد انقلاب سال ۵۷  نیم‌نگاهی به علل و پیامدهای اعتراضات ماه گذشته در ده‌ها شهر ایران نیز داریم.