آخرین مطالب
پربازدیدترین مطالب

۶ فروردین ۱۳۹۴

حسن سربخشیان

وبلاگ


از آقای اسپاک تا عکاسی از مظهر زنانه‌ی خدا


leonard-nimoy-600

حدود پنجاه سال پیش، لئونارد نیموی مشغول ساخت سریال پیشتازان فضا بود که خود نیز در آن با گوش‌های نوک‌تیزش به ایفای نقش «آقای اسپاک»، شخصیت محبوب این سریال، پرداخت‫ و شاید شما هم مثل من او را با این سریال تخیلی – فضایی به خاطر دارید. او که در خانواده‌ای یهودی در بوستون آمریکا بزرگ شده بود، در روز جمعه در ۸۳ سالگی درگذشت‫. او، علاوه بر بازی‌گر و کارگردان، عکاس معروفی هم بود‫. در این مطلب گذری دارم به عکس‌های او و نگاه وی به دنیا‫ی پیرامون‌اش.
enhanced-27460-1425064672-1
او در مصاحبه‌ای با فارل ویلیامز، خواننده‌ی معروف آمریکایی، یک ماه بعد از اجرای آهنگ «هپی» در سال ۲۰۱۳، که اکنون نزدیک ششصد میلیون بار در یوتیوب دیده شده، می‌گوید خیلی قبل از زمان ساخت آن سریال عاشق عکاسی بوده، و از یازده سالگی با نحوه‌ی ظهور و چاپ در عکاسی آشنا شده، اما با پایان ساخت سریال پیشتازان فضا در سال ۱۹۷۱ و بعد از بازی در سریال مأموریت ناممکن، به صورت جدی‌تری به عکاسی روی می‌آورد و در دانشگاه یوسی‌ال‌ای در رشته‌ی عکاسی تحصیل می‌کند‫. او بعدها زیر نظر رابرت هاینکن در لس آنجلس به عکاسی می‌پردازد، و اکنون بسیاری از آثارش در موزه‌های معتبر و همچنین در نزد مجموعه‌داران شخصی نگه‌داری می‌شوند‫.
او در همان مصاحبه درباره‌ی پروژه‌ی عکس‌های بحث‌برانگیز «شخینا» و این که چه‌طور ایده‌ی ترکیب خدا و فرم زنانه به ذهن‌اش رسید می‌گوید‫: «البته عکس‌ها احساسی و در برخی موارد سکسی هستند، و زمانی که این دو را با مذهب ترکیب کنید، واکنش‌هایی خواهید دید‫. من به دنبال این نبودم که عکس‌های بحث‌برانگیزی بگیرم بلکه به دنبال این بودم از منظر دیگری به این مسئله نگاه کنم.»
enhanced-15706-1425066012-1

او در ادامه می‌گوید: «در کنیسه به من گفته شده بود که نگاه نکنم، و در واقع قرار نیست در آن لحظه‌ی دعا که شخینا، که مظهر زنانه‌ی خدا، را ذکر می‌کنند به آن نگاه کنید، چون نوری که متصاعد می‌شود می‌تواند به انسان آسیب برساند؛ وقتی این مسئله را فهمیدم، به دنبال آن بودم که بفهمم چطور می‌توانم این لحظه را بشناسم.»
enhanced-13436-1425065418-13
نیموی از زنان چاق نیز عکاسی کرده است، و به دنبال نشان دادن فرم دیگری از بدن آن‌ها است‫. عکس‌های او از گروهی از زنان چاق در سان فرانسیسکو در کتابی به چاپ رسیدند.
enhanced-2967-1425065112-12
نیموی تفاوت موجود بین عکاسی فاین آرت و فتوژورنالیسم را از زبان استاد خود، رابرت هاینکن، بیان می‌کند و می‌گوید‫: «استاد من معتقد بود اگر شما متوجه بشوید که فردی از یک ارتفاعی در حال سقوط کردن است و تنها برای ثبت آن لحظه دوربین‌تان را بالا ببرید تا عکسی بگیرید، در واقع فقط وظیفه‌ی فتوژورنالیست بودن را انجام می‌دهید‫. شما نباید تنها دنبال ثبت اتفاقات باشید بلکه باید به دنبال عکس‌هایی باشید که حرفی برای گفتن داشته باشند ‫و به موضوعات انسانی بپردازد، به این که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، و عکس شما باید بیننده را با اتفاقی ورای آن‌چه می‌بیند آشنا کند‫، نه این که عکس را به روزنامه بفرستید یا در کتابی چاپ کنید یا به دیوار آویزان کنید‫. این تفاوت بین این دو نوع عکاسی است‫.»
او در سال ۲۰۰۴، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی رپابلیکن، درباره‌ی چالش‌های موجود بین بازی‌گری و عکاسی می‌گوید‫: «مشهور بودن در زمینه‌ای هنری مانند بازی‌گری و تلاش برای تغییر آن به عکاسی پیچیده است‫. در واقع، شما به عنوان فردی مورد توجه قرار دارید که به خاطر آن شناخته شده‌اید، اما همزمان در برابر این امر از خود مقاومت نیز نشان می‌دهید‫.»
enhanced-6802-1425076725-17
در آثار نیموی، که اکثراً سیاه و سفید گرفته شده‌اند، استفاده‌ی مناسب از نور و تضاد بین سیاهی و سفیدی همواره مورد توجه عکاس بوده است.