آخرین مطالب
پربازدیدترین مطالب

۲۲ تیر ۱۳۹۲

بهرام میلانی

اجتماع


سوپرمن: بانی، ناجی، قاتل


man-of-steel


سوپرمن رویای کودکانه هر مردی ست. پسر بچه‌ای وجود ندارد که سوپرمن را بشناسد و نخواهد که مانند او پرواز کند و با دشمنان پلید متروپلیس دست به گریبان شود. ما در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به سه واقعه مهم در طول زندگی سوپرمن در زمین که نه تنها سوپرمن را برای همیشه عوض کرد بلکه تاثیری شگرف بر دنیای واقعی گذاشت.


بانی: سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای کمیک
سوپرمن برای اولین بار در داستانی کوتاه اثر جو شوستر و جری سیگل ظاهر شد . اولین سوپرمن یک فرد شریر کچل بود که میخواست با قدرت های ذهنی قویش دنیا را تحت سلطه ی خود درآورد .جری شوستر پس از نشر این داستان کوتاه نگاهی دوباره بر قهرمان متروپلیس انداخت و او را به حالت امروزیش درآورد . شوستر و سیگل به مدت ۶ سال به دنبال ناشری برای نشر داستان های سوپرمن بودند اما کسی حاضر به قبول انتشار این داستان بدلیل آنچه آنها باور داشتند که کودکانه ست  نمیشد .این ناکامی باعث شد تا شوستر و سیگل بیشتر و بیشتر بر شخصیت سوپرمن کار کنند و در طی همین سال ها بود که شخصیت هایی مانند خانواده کنت که کل ال را به سرپرستی گرفتند , به وجود آمدند . پس از شش سال سوپرمن بالاخره توانست رنگ پیشخوان ها را ببینید و شروعی بر دنیای ابرقهرمانان را رقم زند . موفقیت مرد استیل آنچنان چشمگیر بود که در مدت کوتاهی اکشن کامیک تنها به سوپرمن اختصاص یافت و برای اولین بار فروش مجله های مصور دیتکتیو کامیک ناشر داستان های سوپرمن از مرز دو میلیون نسخه گذشت .
نیاز شدید مردم آمریکا به یک قهرمان دلیل اصلی موفقیت آن روزهای این ابرقهرمان بود . در روزهایی که رکود بزرگ گریبانگیر مردم در تمام طبقات بود هیچ چیز مانند یک قهرمان که ندای مبارزه با پلیدی ها و تساوی را میداد نمیتوانست امید را به مردم بازگرداند . دیری نگذشت که سوپرمن تبدیل به نماد رویای آمریکایی شد , سوپرمن هم مانند میلیون ها آمریکایی دیگر تنها یک مهاجر بود که برای نجات از دنیای خود به آنجا آمده بود و مانند آنها امید به زندگی بهتر در میان آن همه جرم و جنایت را داشت . 


supermanreturns
ناجی: سوپرمن اولین ابرقهرمان دنیای سینما

ابرقهرمانان دنیای کمیک در دهه هفتاد و هشتاد میلادی به دلیل جنگ ویتنام و تغییرات فرهنگی عظیم در دنیای غرب به طور کامل به کنار گذاشته شده بودن و به جز کودکان کمتر بزرگسالی بود که به دنبال چنین کتاب ها و مجله هایی برود . اما تمام این تغییرات هم نتوانستند مرد استیل را از پای بیاندازند , سوپرمن به تنهایی این بار نه با یک کتاب بلکه با یک فیلم توانست ناجی دنیای از دست رفته ابرقهرمانان باشد .
ایلیا سلکیند پس از ساختن فیلم سه تفنگدار به فکر ساختن فیلم اکشن دیگری افتاد تا بتواند بار دیگر همچون فیلم قبلیش تمام گروه های سنی را به سینما بکشد , او پس از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسید که سوپرمن با توجه به محبوبیتی که در میان کودکان دارد و خاطرات نوستالژیکی که برای بزرگسالان ایجاد میکرد میتواند بهترین انتخاب برای فیلم بعدیش باشد . او بلافاصله در سال ۱۹۷۴ وارد مذاکره با دی سی کامیکز شد تا بتواند حق ساخت سوپرمن را به دست بیاورد . دی سی کامیکز در ابتدا اصرار به استفاده بازیگری مشهور همچون آل پاچینو برای نقش سوپرمن داشت اما سلکیند با استدلال اینکه بازیگر شناخته شده باعث میشود که این شخصیت برای مردم غیر قابل باورتر شود آنها را متقاعد به استفاده از یک بازیگر تازه کار کرد. سلکیند پس از به دست آوردن حق ساخت سراغ بهترین ها برای ساخت این فیلم رفت . او برای نوشتن فیلمنامه ماریو پوزو نویسنده پرآوازه پدرخوانده را با دستمزد بالای ششصد هزار دلار به خدمت گرفت و او را مامور نوشتن اولین فیلمنامه جدی در رابطه با زندگی یک ابرقهرمان کرد . فیلمنامه پوزو به دلیل پیچیدگی های فراوان دوبار دیگر مورد بازنویسی قرار گرفت تا بتواند برای تماشاگران آن زمان جذاب باشد .
تهیه کنندگان ابتدا برای کارگردانی فیلم به سراغ افرادی همچون جورج لوکاس , کاپولا و اسپیلبرگ رفتند اما در آخر قرعه به نام ریچارد دانر کارگردان موفق طالع نحس افتاد . مارلون براندو با حقوق نجومی ۱۱ میلیون دلار به همراه جین هکمن به ترتیب در نقش های جور ال و لکس لوتر هم به تیم ساخت فیلم پیوستند .شاید بزرگترین چالش برای این تیم انتخاب بازیگری برای نقش سوپرمن بود . ریچارد دانر ساعت ها به تماشای مصاحبه ی بازیگران جوان نشست تا اینکه نوبت به کریستوفر ریو رسید . به گفته دانر او از همان ابتدا میدانست که ریو یک سوپرمن خوب خواهد شد و باید گفت که پیش بینی او درست بود . بازیگران در سال ۱۹۷۷ به جلوی دوربین رفتند تا هر دو قسمت سوپرمن را ضبط کنند . ساخت سوپرمن از نظر تکنیکی در آن زمان یکی از بزرگترین موفقیت های سینمای هالیوود بود چون تا به حال فیلمی جلوه های ویژه ای به این پیچیدگی را به جلوی دوربین نیاورده بود .
سوپرمن در سال ۱۹۷۸ پس از یک دوره طولانی ساخت بالاخره بر روی پرده ها رفت و با به دست آوردن ۳۰۰ میلیون دلار در سینماها معنایی تازه به فیلم های ابرقهرمانان بخشید . پس از اکران این فیلم بار دیگر موج داستان های مصور در میان مردم به راه افتاد و صنعت کمیک جانی تازه گرفت .

bg
قاتل: سوپرمن اولین ابرقهرمانی که مرد و دوباره زنده شد

۱۰ سال از انتشار آخرین فیلم موفق سوپرمن میگذشت و او دوباره به ورطه تباهی کشیده شده بود. تخریب شخصیت سوپرمن تا آنجا پیشرفته بود که سریالی عاشقانه بر اساس این شخصیت ساخته شد و تمام جلال و شکوه مرد استیل را از بین برد , فروش مجله های ماهیانه سوپرمن به طرز ناباورانه ای کم شده بود و کمتر کسی پیدا میشد که به این نماد فرهنگ آمریکا نگاهی جدی بیاندازد . از سوی دیگر تیم نویسندگان داستان های مصور مرد استیل با کمبود ایده مواجه شده بودند و روزها در تلاش ابداع داستان جدیدی برای نجات سوپرمن بودند . آنها در ابتدا به شوخی ایده کشتن سوپرمن را مطرح کردند اما این ایده کم کم رنگ واقعیت گرفت . در اکتبر سال ۹۲ کتاب مصور “مرگ سوپرمن” به کتابفروشی ها آمد و در همان روز انتشار کتابفروشی ها از این کتاب خالی شدند . هیچکس نمیتوانست باور کند که سوپرمن مرده است , این خبر آنچنان مهم بود که حتی روزنامه های خبری دنیا هم در رابطه با از دنیا رفتن سوپرمن مقاله ها نوشتند . فروش داستان های سوپرمن بار دیگر رکورد ها را شکست و این شماره از اکشن کامیکز توانست به رکورد باورنکردنی سه میلیون نسخه دست یابد .
آنطور که به نظر میامد “مرگ سوپرمن” پایانی بود بر افسانه ۶۰ ساله این قهرمان , اما درست در زمانی که مردم با مرگ سوپرمن کنار آمده بودند سوپرمن به شکلی غیرمنتظره دوباره به دنیای کمیک بازگشت , اتفاقی که به مزاق طرفداران این ابرقهرمان خوش نیامد و باعث شد که فروش مجله های مصور برای همیشه سقوط کند . بعضی رکود بزرگی که در فروش دیگر داستان های کمیک هم به وجود آمده بود را ناشی از بازگشت سوپرمن میدانند .
اما کم شدن فروش بزرگترین ضربه ای نبود که مرگ سوپرمن به دنیای کمیک زد , بازگشت سوپرمن باعث شد که مردن در دنیای ابرقهرمانان تبدیل به یک شوخی شود و هر کدام از شخصیت های کمیک مانند بتمن , استیل و سوپربوی  پس از مرگ با دلایلی گاه احمقانه دوباره به دنیای دی سی بازمیگشتند . این موضوع مسبب آن شد که ابرقهرمانانی که زمانی هرکول و پاریس زمان ما حساب میشدند تبدیل به داستان هایی کودکانه شوند که والدین برای ساکت کردن کودکان خردسالشان آنها را خریداری میکنند .